Kinderen lijken te bezuinigen op Moederdag. Ze geven dit jaar gemiddeld 21 euro uit aan een cadeautje voor hun moeder, terwijl dit vorig jaar nog 23 euro was. Verder doen minder mensen mee aan Moederdag en geven ze ook minder cadeautjes.

Dit jaar neemt slechts 61 procent van de Nederlanders deel aan Moederdag, blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder bijna 1400 consumenten. Vorig jaar was dit nog 66 procent. Een belangrijke oorzaak hiervan lijkt dat eenderde de feestdag als 'commercieel bestempeld'.

Minder cadeautjes

Als consumenten hun moeder zondag in het zonnetje zetten, koopt een kleiner deel een cadeautje. Dit jaar koopt 79 procent een kleinigheidje, terwijl dit vorig jaar nog 84 procent was.

Gemiddeld besteden Nederlanders 21 euro aan een moederdagcadeautje. De populairste cadeaus zijn bloemen, cosmetica en chocolade. Verder valt op dat cadeaubonnen populairder zijn bij mannen. Een op de vijf geeft een cadeaubon, tegen een op de zes vrouwen.