Mobiel abonnement

Ein-de-lijk, je mag een nieuwe mobiel en dus een nieuw abonnement kiezen! Sinds 1 mei 2017 zijn de providers verplicht om de abonnementskosten met BKR registratie duidelijk in kaart te brengen. Zo kun jij dus in één opslag zien hoeveel je betaald voor je mobiel en voor het abonnement. Lees in deze blog waarom het handig is om je mobiel in één keer af te betalen.

Wat is een BKR registratie?

Bij het aangaan van een mobiel abonnement met een mobiel ter waarde van €250,- of hoger wordt deze geregistreerd bij Stichting BKR. De registratie die gedaan wordt is positief. Dit betekent dat je rood kunt staan en dat je geld kunt blijven lenen bij een kredietverstrekker.

Een telefoon op afbetaling (zoals bij een abonnement ) wordt gezien als lening. Deze lening wordt door de provider geregistreerd bij Stichting BKR. Hierbij gaat het alleen om de kosten die je maakt voor je mobiele toestel en niet voor de kosten van het bellen, sms’en en mobiele internet.

Je merkt als consument weinig van een BKR registratie, toch kan het wel gevolgen hebben. Een BKR registratie kan invloed hebben op nieuwe leningen bij de bank. Vandaar dat je als consument verplicht bent om al je lopende leningen door te geven bij een hypotheekverstrekker.

Waarom heb je een BKR registratie op je mobiel?

Een BKR registratie is in het leven geroepen ten behoeve van de consument. De registratie is er om jou te beschermen tegen de aanbiedingen waarbij de telefoon als onderdeel van een abonnement wordt aangeboden. De provider biedt dan een zogenaamd gratis telefoon bij een abonnement, terwijl de kosten van het toestel eigenlijk in de abonnementskosten verwerkt zitten.

Per 1 mei 2017 moeten de providers verplicht laten zien hoe zij het abonnement hebben opgebouwd. Een aanbieding met een ‘gratis’ telefoon is dus niet langer mogelijk.

Telefoon afbetalen BKR

Ben je tegen een BKR registratie en wil je niet dat de provider en de Stichting BKR jouw gegevens ontvangen? Dan kun je er voor kiezen om de telefoon gelijk af te betalen, mits je in de gelegenheid bent om dit te doen natuurlijk.

Het is soms mogelijk om het bedrag boven de €250,- te betalen en de resterende €250,- op een later moment terug te betalen. Dit is helaas niet bij iedere provider het geval. Bekijk dus goed of dit bij jouw provider van toepassing is.

Mobiel ongelukjes
Maandelijks meer geld over voor eventuele ongelukjes...

Maandelijkse kosten omlaag!

Het klinkt misschien logisch, maar doordat jij hebt besloten je mobiel in één keer af te betalen, gaan je maandelijkse kosten omlaag. Je investeert dus in het begin een groot bedrag, maar de vaste kosten in de maand zakken. Zo kun je in de toekomst eventuele incidentele kosten beter dekken.

Ben je niet alleen benieuwd naar de kosten van en rond je mobiel, maar wil je een totaaloverzicht van al je kosten en je uitgaven? Het huishoudboekje van CashFlow  geeft je dat overzicht. Door een koppeling te maken met al je banken, kun je in een veilige online omgeving je financiële gegevens bijhouden. Mocht het nodig zijn dan staat er altijd deskundig support klaar om je te helpen. Nieuwsgierig naar het huishoudboekje? Je kunt het hier 30 dagen gratis proberen.

Meer weten over het huishoudboekje of heb je een andere vraag? Neem contact met ons op en wij nemen alle tijd om uw vraag te beantwoorden!